Jairus Banaji: Sejarawan dan teoris Marxis tulen

jairus

Jairus Banaji adalah seorang Professor di School of Oriental and African Studies, University of London, dan seorang pemikir dan sejarawan Marxis tegar yang banyak mendatangkan ide-ide dan analisis baru dalam ranah perbahasan tradisi Marxis. Beliau mendapat pendidikan awal dalam bidang Anthropologi Sosial di Oxford, dan seterunsya menyambung pengajian Phd beliau di Universitas yang sama dalam bidang sejarah dan Antropologi.

Beliau terkenal sebagai sejarawan yang banyak menulis tentang sejarah perkembangan masyarakat dari sudut pandang Marxisme, terutama perkembangan sejarah India dan Byzantine. Buku beliau yang berjudul “Theory as History: Essays on Mode of Production and Exploitation” telah memenangi anugerah  “Isaac and Tamara Deutscher Memorial Prize”  pada tahun 2011, suatu penghormatan akan jasa dan sumbangan beliau dalam perbahasan tradisi marxisme.

Ketika saya dalam proses menekuni teks-teks pemikir dari tradisi kiri dan Marxis, serta dalam masa yang sama juga mengikuti kelas-kelas Master dalam bidang Sejarah Asia Tenggara, sering saya terfikir pada 10 tahun akan datang apakah yang bakal terjadi kepada saya? Jenis ahli akademik yang bagaimanakah yang saya ingin jadi? Bidang kajian apakah yang mahu saya ceburi? apakah trajetori pemikiran saya nanti?

Dalam melayani soalan-soalan ini saya terbayangkan watak Jairus Banaji. Ya, saya fikir saya setidak-tidaknya mahu mengikut jejak langkah beliau. Iaitu dengan tekun mendalami bidang sejarah masyarakat terpinggir, masyarakat non-Barat, dan dalam masa yang sama memanfaatkan pendekatan serta kerangka Marxis dengan kritis( bukan dogmatis). Saya membayangkan bahawa saya juga mahu mengikut jejak langkah yang sama, barangkali dalam ruang kajian di Asia Tenggara. Saya tidak mahu terikut-ikut dengan sikap dogmatis, ataupun perbahasan dalam ruang yang hanya berlegar di dimensi yang abstrak. Seperti yang disebutkan oleh Trotsky:

“Conquests that may be attained on this road can be determined only as the result of such an investigation itself, which must be more systematic, more orderly than those historical materialist excursions hitherto undertaken. In any case, such an approach to modern history promises to enrich the theory of historical materialism with conquests far more precious than the extremely dubious speculative juggling with the concepts and terms of the materialist method that has, under the pens of some of our Marxists, transplanted the methods of formalism into the domain of the materialist dialectic, and has led to reducing the task to rendering definitions and classifications more precise and to splitting empty abstractions into four equally empty parts; it has, in short, adulterated Marxism by means of the indecently elegant mannerisms of Kantian epigones. It is a silly thing indeed endlessly to sharpen and resharpen an instrument to chip away Marxist steel, when the task is to apply the instrument in working over the raw material!”- Trotsky, The Curve of Capitalist Development (april 1923)

 

Leave a Reply

